تا مي توانيد افراط کنيد!
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

تا مي توانيد افراط کنيد!

آب، برخلاف آنچه که شما تصور مي کنيد، چيزي فراتر از يک مولکول و يا يک ترکيب و پيوند شيميايي ساده بين اتمهاي اکسيژن و هيدروژن است. آب، مايع حيات بوده و اساس زندگي بر روي اين کره خاکي بر روي آن بنا شده است. گاهي اوقات فراموش مي کنيم که زندگي ما و حيات تمام موجودات زنده اعم از گياهي و جانوري در روي زمين به اين مولکول به ظاهر ساده وابسته است. قسمت عمده بدن آدمي از آب تشکيل شده است، به طوري که حذف کردن آن از سيستم تغذيه انسان، نابودي بي چون و چراي وي را در پي خواهد داشت. اما با اين وجود بسياري از ورزشکاران ايراني متعاقب باورهاي غلطي که از مربيان و يا از دوستان هم باشگاهي خود به يادگار دارند، براي افزودن بر کات عضلات، مصرف آب را به طور خطرناکي محدود کرده و گاه ديده شده است که بدن خود را در طولاني مدت از دريافت اين مايع زندگي بخش محروم مي کنند. کساني که همچين راه حل هايي را پيشنهاد مي کنند و کساني که اين متدها را بر روي بدن خود به اجرا مي گذارند، اگر از عوارض و خطرات کم آبي بر ارگانهاي حياتي بدن و همين طور از اهميت آب در سلامت بدن آدمي کمترين اطلاعي داشته باشند، هرگز اين جنايت آشکار را در مورد خود و بدن خود روا نمي داشتند. چگونه مي توان از اهميت آب در تنظيم دما و درجه حرارت بدن، در جذب و انتقال مواد غذايي، در انتقال اکسيژن به عضلات و ارگانهاي حياتي بدن، در دفع مواد زايد و سموم کشنده و خطرناک از بدن و در صدها مورد انکار ناپذير ديگر صرف نظر کرد و از آنها چشم پوشيد؟ آبي که مفاصل را روغنکاري کرده و با ايجاد سپر محافظتي، ارگانهاي حساس نظير: مغز و نخاع را از خطر ضربه و تغييرات ناگهاني دماي محيط حفظ کرده و زندگي و بقاي حيات آدمي را تضمين مي کند، قطعا از گران قدر ترين موهبتهاي خداوند است که محروم کردن بدن از آن، تاوان و عواقب سنگيني را در پي خواهد داشت.
آب و کاهش وزن
بسياري از کساني که با اقامتهاي طولاني و غرور آفرين! خود در حمام که چه عرض کنم، در جهنم سوناي خشک و بخاري که تمدن دروغين و عقيم عصر سرب و اتم آن را به انسان هديه کرده است و با محدود کردن جنون آميز مصرف آب و يا با مصرف داروهاي مدر (ادرار آور) و ... قصد کم کردن از وزن و قصد لاغر کردن خود را دارند، گويا نه تنها از اهميت آب در رژيم روزانه غذايي انسان غافلند بلکه حتي از اين اصل پيش پا افتاده و بديهي نيز چيزي نمي دانند که کاهش آب بدن چيزي نيست که بتوان آن را لاغري ناميد. شما با اين عمل نه تنها لاغر نمي شويد بلکه صدمات جبران ناپذيري را به ارگانهاي حياتي بدن خود وارد مي کنيد. وزن کم شده ناشي از به کار بستن اين قبيل اقدامات، با خوردن چند ليوان آب، دوباره به حالت اول باز گشته و شما را نا اميد خواهد کرد.
ورزشکاراني که براي افزودن بر کات عضلات خود، روزهاي متمادي، مصرف آب را بر خود حرام مي کنند، به اين مهم توجه داشته باشند که قطع و يا محدود کردن شديد مصرف آب باعث برهم خوردن تعادل آب و الکتروليت بدن شده و علاوه بر اينکه خطر *** آني را در پي دارد، از عملکرد شما بر روي سن نيز به شدت کاسته و در برخي موارد نيز به بيهوشي و غش کردن ورزشکار بر روي سن منجر مي شود. کات کردن عضلات چيزي نيست که شما بتوانيد در عرض چند روز ناقابل و تنها با خوردن داروهاي ادرار آور و با قطع مصرف آب و نمک به آن برسيد. شما براي رسيدن به کات عضلاني مناسب بايد چندين ماه قبل از شروع رقابت اصلي برنامه تمريني و غذايي مناسب و حساب شده اي را به کار بگيريد. اما با اين وجود نمي توان انکار کرد که آب، نقش تعيين کننده اي در کاهش پايدار وزن دارد!
کساني که به قصد لاغر کردن خود تمرين مي کنند، مثل خانمها، بايد به اين نکته توجه داشته باشند که آب، عاري از کالري بوده و مصرف آن نيز با کاهش در خور توجه اشتها همراه خواهد بود. ورزشکاران رشته پرورش اندام که همواره از کاهش اشتها وحشت دارند، به اين نکته را مد نظر داشته باشند که کاهش اشتهاي ناشي از مصرف آب، تنها براي کساني مشهود است که به قصد لاغر کردن بدن و با شدتهاي کم تمرين و يا نرمش مي کنند. اين دسته از افراد با دست آويز قرار دادن اين که مصرف آب از اشتهاي انسان کم مي کند، حق مهار کردن و يا قطع مصرف آن را ندارند. تمرين طاقت فرسايي که شما در طول روز انجام مي دهيد، نياز بدن به انرژي و غذا را آنچنان بالا مي برد که حتي افراط آشکار در خوردن آب نيز نمي توان آتش آن را خاموش کرده و يا کمترين تاثيري در کاهش آن داشته باشد. اما به هرحال، کاهش اشتها براي کساني که قصد لاغر کردن خود را دارند، از اهيمت فوق العاده اي برخوردار است.
نکته حائز اهميت اينکه مصرف ولو افراطي آب بر خلاف مصرف حتي کنترل شده داروهاي کاهنده اشتها و مکمله و داروهاي چربي سوز که در برخي موارد، فرد را حتي در آستانه خطر *** قرار مي دهند، يقين بدانيد که هيچ عارضه ناگواري به جز تکرر ادرار را به دنبال نخواهد داشت. تکرر ادراري که شما را از گزند تشکيل شدن سنگهاي کليوي و ابتلا به بيماري هاي ناشي از تجمع سموم و مواد زايد در بدن نظير افزايش اوره خون و نقرس و ... در امان نگه مي دارد، عارضه اي است که آن را بايد بوسيد بر بالاي سر نهاد.

بسياري از کساني که از خوردن آب وحشت دارند، علت امتناع خود از خوردن آب کافي را ترس از تجمع آب در بدن مي دانند. جالب است بدانيم که مصرف آب فراوان با تحريک کردن کليه ها، حتي از ميزان آب انباشته شده در بدن نبز کم مي کند! وقتي بدن را با کمبود آب مواجه کنيد، مکانيسم هاي نيمه هوشياري که ما را براي زندگي در شرايط سخت ياري مي کنند، فعال مي شوند و به خيال اينکه شما در خشکسالي کوير لوت به دام افتاده ايد، از ذخاير آب موجود در بدن همانند گنجي گرانبها محافظت کرده و با کم کردن از شدت تعرق و با کم کردن از ميزان ادار و ... بر ذخاير آب درون سلولي و برون سلولي اضافه مي کنند. بنابراين کساني که با کم کردن مصرف روزانه آب، قصد لاغر کردن خود را مي کنند، نتيجه معکوس گرفته و با احتباس بيشتر آب و با پف کردن صورت و اندامها مواجه مي شوند.
کمبود آب در بدن با افزايش ميزان چربي انباشته، کاهش حجم و قدرت عضلاني، بروز دردهاي مفصلي، بروز اختلال در سيستم گوارش و هضم غذا، بروز اختلال در دفع سموم از بدن، احتباس آب!!! و بالاخره با چروک خوردن و پيري زودرس پوست بدن و صورت همراه خواهد بود.
ورزشکاراني که بدون در نظر گرفتن تاثير منفي محدود کردن غير منطقي مصرف آب، وزن خود را با دفع مقادير فراوان آب کم کرده و اين روند را به کرات تکرار مي کنند، نه تنها در طولاني مدت با مشکلات و عوارض جسمي رو در رو مي شوند بلکه در سنين پيري و کهولت، عوارض رواني بسيار ناگواري از قبيل: افسردگيهاي حاد، نا اميدي، تمايل به خودکشي و حتي از دست دادن تعادل رواني و ... را نيز تجربه مي کنند.
آب و نقش آن در فرايند هضم
فرايند هضم و جذب مواد غذايي جامدي که در طول روز مي خوريد، مستلزم حضور مقادير کافي آب در درون دستگاه گوارش است. يبوست يکي از علايم کمبود آب در بدن است که تاثير منفي بدي بر هضم و جذب مواد غذايي دارد. افزايش آب مصرفي به همراه مصرف فيبر فراوان معمولا چاره کار بوده و يبوست را رفع مي کند. درد در ناحيه معده و يا روده بزرگ نيز يکي ديگر از علايم شايع کمبود آب در بدن مي باشد. آب ماده با ارزشي است که سموم خطرناک و آب زايد را شسته و از بدن دفع مي کند!!!
دفع آب از بدن
يک فرد بالغ، روزانه در حدود 12 ليوان آب دفع مي کند. ما روزانه تنها بين نيم الي يک ليوان آب را از طريق تعرق کف پا از دست مي دهيم! 2 الي 4 ليوان آب را از طريق بخار موجود در تنفس دفع مي کنيم! روزانه به طور متوسط 2 ليوان آب نيز از طريق تعرق از بدن ما خارج مي شود و بالاخره 6 ليوان ديگر را نيز از طريق ادرار دفع مي کنيم.
البته ناگفته نماند که آمار و ارقام ياد شدن براي يک فرد معمولي محاسبه شده است. ورزشکاراني که با شدتهاي بسيار بالا تمرين کرده و در طول تمرين نيز غرق در عرق مي شوند، مسلما آب بيشتري دفع مي کنند.
حال با اين توضيحات، خود تصور کنيد که محدود کردن و يا قطع کردن مصرف آب چه جنايت عظيمي مي تواند باشد؟!
احتباس آب در بدن
همانگونه که پيشتر نيز ذکر شد، در صورتي که در مصرف آب خست به خرج دهيد، بدن شما، شرايط جديد تحميل شده به خود را با خشکسالي اشتباه گرفته و شروع به انبار کردن و احتکار نمودن آب در خود خواهد کرد. بنابراي براي خارج نمودن آب اضافي موجود در بدن که باعث چاقي، اضافه وزن و در برخي موارد نيز موجب چين خوردگي، چروک پوست و پف آلود شدن صورت و اندامها مي گردد، مصرف آب فراوان و محدود کردن منطقي و معقول مصرف نمک، راه حل معقولي به نظر مي رسد.
مصرف آب و مفاصل
آب مفاصل ما را روغنکاري مي کند. بافت غضرفي مقاوم و در عين حال نرم و انعطاف پذيري که در انتهاي استخوانهاي بلند و در بين مهره هاي ستون فقرات وجود دارد، مقادير زيادي آب را در خود جذب مي کند. وجود آب در اين بافتها از بروز درد در مفاصل پيشگيري کرده و انعطاف پذيري آنها را بالا مي برد.
علت اينکه مصرف داروهاي استروئيدي از شدت درد در مفاصل مصدوم مي کاهد اين است که تزريق و يا مصرف خوراکي اين داروها با احتباس آب در بدن و در مفاصل همراه است. بنابراين ناگفته پيداست که کمبود آب در بدن مي توان منجر به بروز درد در مفاصل و حتي منجر به بروز کمر درد شود.
روزانه به چه ميزان آب نياز داريم؟
يک فرد کم تحرک و معمولي، بايد 18 سي سي به ازاي هر کيلوگرم از وزن خود، در روز آب ميل کند. البته اين رقم نيز براي ورزشکاراني که آب فراواني از بدن خود دفع مي کنند و علاوه بر اين، به آب بيشتري در روز نيز نياز دارند، رقم بسيار پائين وناچيزي است. مصرف آب فراوان به جز در مواردي که پس از تمرين هوازي شديد، نفس نفس مي زنيد، در هيچ مورد ديگري محدوديت ندارد. بنابراين تا مي توانيد در مصرف آن افراط کنيد!

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 216
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 224
بازدید ماه : 2169
بازدید کل : 642532
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل